Czytanie ma Moc
Moc materiałów na www.czytaniemamoc.pl!
W ciągu dwóch lat 22 tys. dzieci z grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych prowadzonych przez aż 1200 nauczycieli i pedagogów w całej Polsce przekonało się na własne oczy, że CZYTANIE MA MOC. Ale choć nasza przygoda przy tworzeniu tego niezwykłego projektu proczytelniczego dobiegła już końca, bogate materiały edukacyjne, jakie zgromadziliśmy na stronie www.czytaniemamoc.pl są cały czas do Waszej dyspozycji!
Jak zorganizować ciekawą lekcję w szkole?
Dzieci na całym świecie uwielbiają słuchać opowieści. Zaangażowanie, jakie wkładamy w czytanie im książek zwraca się wielokrotnie w wyobraźni, w kreatywności, w rozumieniu innych ludzi, w krytycznym myśleniu, słowem – we wszystkim, co nazwalibyśmy kompetencjami XXI wieku.
To myśl, z którą wszyscy się zgodzimy, ale która często umyka w szkolnych murach i przeładowanych grupach. Nie każdy ma taką samą łatwość słuchania, a gonienie programu wielokrotnie zabiera radość obcowania z tekstem. Gdzie szukać tej przygody, jaką jest i powinno być czytanie?
Program CZYTANIE MA MOC powstał, by wspierać i inspirować nauczycieli i pedagogów w ich wymagającej i godnej podziwu pracy. Z pomocą specjalistów-praktyków wybrane, wydane przez nas tytuły: przygody Misia Paddingtona i Mikołajka, Wierszyki domowe, Kefir w Kairze i Wytrzyszczka Michała Rusinka, kultowy cykl Magiczne drzewo Andrzeja Maleszki oraz wiele, wiele innych uwielbianych przez dzieci książek dostało swoje drugie życie w szkołach i przedszkolach!
Co udało się nam zrealizować?
- Stworzyliśmy 24 scenariusze lekcji, zgodne z podstawą programową i skonsultowane z metodykiem nauczania początkowego,
- Przygotowaliśmy ogromną ilość materiałów dodatkowych: kart pracy na motywach ilustracji z książek, piosenek, filmów, propozycji nieoczywistych aktywności dodatkowych,
- Przekazaliśmy szkołom i przedszkolom ponad 1000 pakietów startowych z książkami,
- Z pomocą nauczycieli zorganizowaliśmy w szkołach 10 konkursów, w których uczniowie mieli za zadanie nagrać fragment słuchowiska na bazie książek,
- Założyliśmy żywą i aktywną do dziś grupę CZYTANIE MA MOC na Facebooku, zrzeszającą 850 nauczycieli i nauczycielek,
- A przede wszystkim – przekonaliśmy się, ile dobrego może zrobić dla czytelnictwa współpraca wydawnictw ze szkołami i przedszkolami!
CZYTANIE MA MOC – jak to działa?
Wszystkie materiały, jakie wrzuciliśmy przez te dwa niesamowite lata na stronę www.czytaniemamoc.pl oddajemy teraz do Waszego bezpłatnego użytku. Niech służą!
- Po wejściu na stronę wybieramy interesujący nas poziom (przedszkole lub szkoła), książkę i warsztat. Obok materiałów w języku polskim, część z nich dostępna jest również po ukraińsku.
- Punktem wyjścia dla każdej lekcji jest ilustrowany fragment książki w pdf-ie, który możecie pobrać. Staraliśmy się wybrać fragmenty reprezentatywne, zabawne i mogące służyć za osobne całości. Bohaterów Magicznego drzewa zastaniecie więc w niezręcznej sytuacji braku ważnego biletu za pociąg, a zaglądając we wciągającą książkę Christiane Dorion z ilustracjami Gosi Herby o zwierzętach-wynalazcach dowiecie się chociażby czegoś o ptasich mistrzach recyklingu.
- A kiedy młode głowy wchłoną już historie, czas na zabawę! Tuż obok fragmentów książek znajdziecie dopasowane do wieku i kontekstu scenariusze, karty pracy, zadania twórcze manualne i ruchowe, gry i piosenki.
Przedszkolaki zabawią się w londyńskie metro z Misiem Paddingtonem, robiąc przysiady na stacji Brixton w oczekiwaniu na naprawę pociągu, złożą ulubionemu niedźwiadkowi Brytyjczyków kapelusz z origami i spróbują coś poradzić krokodylowi z książki Michała Rusinka, który cierpi na… rajzefiber.
Lektura wzruszającej książki Benji Daviesa Mój wieloryb stanie się pretekstem do poznania fascynujących zwyczajów i umiejętności waleni, łącznie ze… zdolnością imitacji ludzkiej mowy, przygotowania oceanu z kartonu (tak, da się taki zrobić!) oraz zorganizowania spektaklu teatru cieni ze szczegółowymi wskazówkami, jak stworzyć lalki i zorganizować scenę.
Starsze dzieci poszukają natomiast skarbów z Bolkiem i Lolkiem i zastanowią się, czym różni się ich klasa od klasy Mikołajka (no właśnie, która jest grzeczniejsza?).
Dlaczego potrzebujemy nowej edukacji?
Pracując nad tymi materiałami przyjęliśmy podstawową zasadę, że wszystkie zabawy nie zakładają istnienia jedynego słusznego rozwiązania i odpowiedzi. Kierując się nieśmiertelnym powiedzeniem używanym przez Alberta Einsteina i Frankę Zappę, że
„umysł jest jak spadochron – nie działa, jeśli nie jest otwarty”,
postawiliśmy na podejście oparte na pełnej współpracy z młodym odbiorcą, na dowartościowaniu jego wrażliwości i perspektywy.
Oddajmy głos Pani Izabelli Furgalskiej-Kurcie:
Realizację programu: ,,Czytanie ma Moc” w grupie V „Mądre sowy” w roku szkolnym 2021/2022 zakończyliśmy zadając sobie filozoficzne pytania. Poszukiwaliśmy swojego miejsca w świecie i rysowaliśmy je kredkami, wykonywaliśmy zabawy badawcze z chustkami zwiedzając ze smokiem różne ciekawe miejsca, a także malowaliśmy obrazy z naszej tajemniczej wyobraźni…
Dziękujemy za wspaniałe inspiracje literackie, które urozmaicały nam rok szkolny, a także pozdrawiamy wszystkich, którzy zgodnie twierdzą, że CZYTANIE MA MOC!
Zapraszamy na stronę www programu: