Dla wielu młodych ludzi ta gra to wspomnienie dzieciństwa. Blisko 15 mln kont na całym świecie, w tym prawie 100 tys. w samej Polsce, czyni ze Star Stable jedną z najpopularniejszych gier online w historii.
Kilka lat temu szwedzka pisarka Helena Dahlgren przeniosła magiczne uniwersum wyspy Jorvik na karty książek. Powstały z tego dwie trylogie i zbiory opowiadań, które nie tylko wzbogaciły wirtualny świat o wspierający nastolatków przekaz czy o wiarygodne opisy relacji z rówieśnikami i ich rodzicami, ale dowiodły najlepiej, że gracze i graczki też są czytelnikami i czytelniczkami.
Rzut oka na opinie w sieci wystarczy, by zobaczyć, że seria „Star Stable” może być najlepszym startem do czytelniczej przygody i sposobem na zredukowanie dystansu do literatury!
Star Stable to gra przygodowa typu MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game), w której można dosiadać własnych koni, zajmować się nimi i się na nich ścigać. Miejscem gry jest fikcyjna wyspa Jorvik, której krajobraz przypomina trochę fiordy Norwegii lub nagie zbocza gór Islandii i Wysp Owczych.
Gracze i graczki mogą dosiadać koni ponad 120 ras. Do wykonania jest ok. 6 tys. zadań na najróżniejszych poziomach trudności. Obowiązuje waluta Star Coin, za którą można kupować sprzęt i dbać o swojego wierzchowca. Gracze mogą kontaktować się ze sobą, rozmawiać na czacie i tworzyć grupy.
Gra powstała w 2011 roku w Szwecji stała się internetowym fenomenem i przyciągnęła przed ekrany miliony nastolatek i nastolatków.
W kolejnych książkach z serii „Star Stable” Helena Dahlgren wzięła na warsztat świat gry, rozwijając uniwersalny motyw zmagań dobra ze złem w scenerii wyspy Jorvik.
Bohaterkami cyklu są dorastające dziewczyny: Lisa, Anne, Linda oraz Alex. W pierwszym tomie, Tajemnica Złotych Wzgórz, na wyspę przybywa wraz z rodziną Lisa. Szybko adaptuje się w nowym szkolnym gronie i zostaje zaproszona do sekretnej organizacji Jeźdźców Dusz (Soul Riders), której zadaniem jest pokonanie zagrażającego wyspie, przypominającego ośmiornicę potwora Garnoka.
Firma Dark Core, która ściągnęła do pracy tatę Lisy, szybko wyrasta na głównego podejrzanego w sprawie. Sytuacji nie pomaga też antagonizująca grupa dziewczyn: Sabine, Jessica i Katja.
A to dopiero początek historii rozwijanej w kolejnych tomach cyklu – historii, która wciąga z równą siłą co gra!
W książkach z serii „Star Stable” znajdziecie:
- Angażującą fabułę, w której rówieśnicza solidarność, empatyczna postawa i przede wszystkim dobra energia, którą dają ludziom konie, stają się kluczem do rozwiązywania problemów – tych, od których zależy los wyspy Jorvik, i tych zupełnie codziennych, jak aklimatyzacja w nowej szkole.
- Modelowe, zanurzone w skandynawskim etosie opisy relacji young adults z dorosłymi, w tym z rodzicami, z podkreśleniem roli szczerej komunikacji jako klucza do sukcesu w międzypokoleniowych bojach.
- Wspierające młodych odbiorców, a przede wszystkim młode odbiorczynie, przesłanie spod znaku Girl Power!
Na serię składają się:
- Trylogia „Star Stable” (Tajemnica Złotych Wzgórz, Przebudzenie legendy i Nadchodzi mrok), w której moc siostrzeństwa przeprowadza Lisę, Anne, Lindę i Alex przez najbardziej niezwykłą przygodę w ich życiu.
- Trylogia „Soul Riders” (i jej dwa wydane jak dotąd tomy: Sekret ścieżki wiatrów oraz Kamienny krąg), w której na wyspie Jorvik pojawiają się tajemnicze znaki nieznane nawet najstarszym druidom, a lojalność Jeźdźców Dusz zostaje wystawiona na próbę.
Zbiory opowiadań: Star Stable. Opowieści o zmroku i Opowieści z Jorvik, w tym historie o zegarze, w którym cofają się wskazówki, i o zjawie Galopującego Thompsona – dla tych czytelników i czytelniczek, którym nadal mało jest przygód z obu trylogii!
Badania naukowe coraz częściej dowodzą, że granie w gry – obok oczywistych ciemnych stron – ma też wiele zalet: buduje u współczesnych nastolatków niezwykłe, nieznane poprzednim pokoleniom kompetencje i umiejętności. Z kolejnych doniesień dowiadujemy się, że szczególnie gry wieloosobowe i gry akcji stoją za poprawą koncentracji, umiejętności szybkiego czytania ze zrozumieniem i wykonywania różnych czynności równocześnie, a nawet za podniesieniem jakości interakcji z grupą rówieśniczą.
Akceptując gry online jako część świata, w którym żyją dziś młodzi ludzie, otwieramy przestrzeń do komunikacji opartej na większym wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. A także do polecania książek, które przeniosą pasje tych osób na nowy poziom i zaszczepią w nich czytelniczego bakcyla (niezależnie od wcześniejszych doświadczeń).
Takich jak seria „Star Stable”!